FASE DISSENY – La competència comunicativa

Una bona competència comunicativa consta, entre altres, de:

• Talent i predisposició innats per a comunicar-se amb les persones;
  • Capacitat de transmetre informació de manera senzilla i comprensible, de formular una pregunta o petició sense mostrar negativitat ni agressivitat, de mantenir un diàleg constructiu;
  • Habilitat per a adaptar l’estil de comunicació a l’interlocutor;
  • Capacitat per a escoltar l’interlocutor i comprendre les seves emocions i necessitats.

Un dels elements que no poden ser una opció al bon gust, o les bones intencions del docent, és la seva competència comunicativa, la seva eficiència en el maneig de les relacions interpersonals. Aquesta competència forma part d’aquesta professionalitat i és un requisit essencial per a una bona pràctica pedagògica.

No sempre ha quedat explícit el caràcter comunicatiu del procés d’ensenyament‑aprenentatge. Sembla com si tot fos més important que això mateix. Però la veritat és que quan un docent està “només davant el perill” és precisament el seu maneig de la comunicació “el que li salva”.

Els futurs docents hem de tenir en compte que amb la competència comunicativa transmetem la informació curricular, ens relacionem emocionalment amb l’alumnat, expressant els nostres sentiments i afectes i, regulem la conducta dels alumnes.

Pel que fa a la meva reflexió personal haig de dir que tinc un bon domini de la llengua escrita, ara bé, haig de millorar la pràctica de la llengua oral i, sobretot, vigilar de no abusar del llenguatge col·loquial. Amb la pràctica espero assolir un bon nivell de llenguatge oral. Per altra banda, sempre m’han dit que parlo amb els ulls, que la meva cara parla i que ràpidament poden esbrinar que penso del que veig o escolto. És evident que es tracta d’una de les meves maneres d’expressar-me, de comunicar-me. Ara, fent pràctiques, penso que aquesta part de la meva competència comunicativa l’haig de treballar una mica. Haig de poder expressar allò que vull expressar quan i com vulgui sense expressar-ho amb els meus gestos perquè aquests em poden delatar. Bé, ho treballaré, no descarto apuntar-me a fer un curs de comunicació com he pogut llegir a l’Àgora dels Folios que ha fet la companya Laia.