FASE DE DISSENY – Dimensió ètica de la professió

Vaig llegir fa uns mesos, a l’inici del màster, que una docent de FOL explicava que l’única manera de conquerir l’autoritat a l’aula era amb amor, tractant a l’alumnat des de l’estimació i, una altra docent explicava que amb l’autenticitat i la veritat. Doncs bé, jo crec que per aconseguir un clima positiu dins l’aula, ha de ser un equilibri, entre el respecte mutu que et dona l’estimació i la veritat que et dona l’honestedat.

Jo penso que a l’aula ha d’existir un lideratge, que de forma clara li correspon al professorat, als qui els hi correspon l’acte d’educar i en són els responsables. I és aquest lideratge el que li atorga l’autoritat i, de fet, aquesta autoritat li és conferida més per l’actitud d’empatia, d’assertivitat i d’honestedat que pel simple fet d’unes normes establertes que pugui comunicar. De fet, hi ha docents que creuen que l’autoritat és només la facultat de manar i de ser obeïts sense més ni més. Ara bé, no és una tasca fàcil, perquè l’autoritat es pot perdre fàcilment, en conseqüència, aquesta es guanya cada dia i en tots els àmbits.

Com diu Castellà (2007):
[…] aconseguir un equilibri entre autoritat i empatia que enforteixi l’autoritat dels docents sense amenaçar la imatge dels estudiants i que, al mateix temps, permeti acostar-s’hi sense amenaçar la seva pròpia imatge és una de les claus indispensables de l’èxit docent.

Em considero una persona propera, sempre tinc un somriure a la cara i, a vegades, penso si aquesta condició no serà incompatible amb l’autoritat docent. També penso que soc una persona que demostra el seu caràcter quan és necessari, tan sols en situacions que s’ho mereixen, crec que ho portaré bé. Una amiga docent m’aconsellava que el primer dia que coneixes als estudiants has de ser autoritari i somriure poc i, que amb el temps segons vegis l’alumnat ja et vas tranquil·litzant i ensenyant la teva cara amable. De veritat? Crec que em deixaré portar i serè qui soc!

Ara bé, l’autoritat depèn d’altres factors importants com el concepte que tenen del docent la societat i, sobretot, les famílies. Aquí us deixo aquest vídeo a veure què en penseu:

Referències bibliogràfiques:

Ornellas, A.[Adriana] i Banqué, N.[Neus].(2023). El compromís ètic en l’acció educativa.[recurs d’aprenentatge textual]. Fundació Universitat Oberta de Catalunya (FUOC).