FASE DE DESENVOLUMPAMENT – Relació a l’aprenentatge del contingut de Fol

Què en penseu dels llibres de text?

És un tema antagònic per mi.

El departament de FOL de l’institut (on faig pràctiques) treballa amb llibres de text, això vol dir que demana que l’alumnat es compri el llibre de text en paper o virtual, tant a FOL com a EIE. Vaig observar que tan sols un 10 % de l’alumnat portava el llibre de text a classe. La mateixa editorial proporciona a l’equip docent, presentacions dels temes en Power Point i multitud de proves preparades tipus test. La metodologia a l’aula és tradicional, la docent explica la matèria projectant un Power Point i, a continuació,  l’alumnat fa els exercicis del llibre que la docent ha penjat al  Classroom.

El que m’ha fet pensar que és una situació incoherent és el fet que es faci comprar a l’alumnat el llibre i que realment no sigui necessari portar-lo a classe. No és necessari perquè la majoria d’alumnes no el porten, no hi ha conseqüències i realment sinó el porten poden seguir perfectament la classe, ja que, les docents projecten un PowerPoint i penjant els exercicis que han de fer l’alumnat al Classroom.

No existeix cap llei que parli de l’obligatorietat del llibre de text com a material escolar. Però sí que hi ha un debat obert constant. Que aixequi la mà qui no ha tingut a les mans i usat un llibre de text al llarg de la seva vida. L’hem fet servir com a alumnes, com a mares o pares i, ara, en el meu cas com a futur docent. S’ha de reconèixer l’èxit comercial del llibre de text, i la seva pervivència en el temps. De moment, ha aconseguit sobreviure a les noves tecnologies.

En general, la despesa en llibres en l’àmbit familiar és una batalla social, una despesa que mobilitza famílies, ajuntaments, i comunitats autònomes. I després estan els conflictes sobre l’adequació dels llibres als continguts que tothom hi vol posar cullerada.

Personalment, crec que el llibre de text suposa una despesa poc rendible. És un material fungible i, en el cas de FOL, encara més, ja  que el seu contingut curricular consta de lleis que canvien molt sovint, és un material que s’ha de reemplaçar i adaptar constantment. Podeu veure a la imatge que he adjuntat del llibre de text que utilitza l’institut a FOL on indicava que a la premsa és el primer recurs on pots trobar ofertes de feina (vaig al·lucinar!). Per més que pugui quan sigui docent, organitzaré un dossier amb recursos propis i actualitzats. Veurem!