FASE DE DISSENY – Competència digital

M’agradaria començar les meves aportacions al portafolis amb la competència digital, una competència que a mesura que passa el temps cada vegada és més rellevant.

La revolució tecnològica que afecta la societat actual també afecta el sistema educatiu, un exemple és la intel·ligència artificial. Els experts ens avisen que la intel·ligència artificial ha de tenir un paper crucial en la transformació digital de la societat i que el seu ràpid avenç comportarà, i de fet ja està comportant, una revolució en el món tal com el coneixem (la IA, la tractaré en una altra evidència). La manera com s’ensenya a l’alumnat ha d’ajustar-se a les noves formes d’aprendre dels individus i a les noves demandes socials, així, el nostre alumnat necessita unes competències claus per a participar de la societat actual i la competència digital és una d’elles. En aquest sentit, els docents necessiten una competència digital docent adequada per a poder atendre les necessitats dels seus alumnes. Fins aquí, estem d’acord, oi?

Quina és aquesta competència digital docent? Jo pensava que amb el meu certificat ACTIC superior, del que estava tan orgullosa (encara ho estic, eh!) passava al davant. Doncs No!

Anem a pams i escatim les coses bé. Algunes definicions que ens ajudaran a situar-nos:

La competència digital implica l’ús actiu, confiat, crític i responsable de les tecnologies digitals per a l’aprenentatge, el treball i la participació en la societat. Consisteix en una combinació de coneixements, habilitats i actituds lligades al domini estratègic de cinc grans àrees:

La competència digital docent (CDD) és la capacitat que tenen els docents per mobilitzar simultàniament coneixements, habilitats i actituds, implementant les tecnologies digitals, per tal d’exercir les seves funcions i facilitar l’aprenentatge de tot l’alumnat i l’adquisició de la seva competència digital.

Per tant, l’ACTIC no acredita la competència digital docent. L’ACTIC acredita coneixements, habilitats i actituds en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) però no proporciona les competències pedagògiques associades a la tasca docent.

La CDD té nivells, com els idiomes, adjunto una imatge amb els mateixos i la seva acreditació:

Per a més informació no deixeu de visitar la pàgina web de Digital. Tecnologia al servei de l’aprenentatge

Doncs bé, com podeu veure els futurs docents tenim molta feina a fer per assolir aquesta competència digital, com més aviat comencem millor. Penseu que el màster que estem fent ja ens està preparant. La creació d’un portafolis amb evidències serà un requisit amb molts cursos que farem per acreditar-nos.

Personalment, no havia sentit mai a parlar d’un portafolis digital. La primera vegada ha estat en el màster a la matèria de Projecte de Metodologies Didàctiques de FOL. Us deixo una evidència del meu aprenentatge en l’enllaç al meu portafolis digital que vaig fer en GoogleSites (ara, canviaria moltes coses). Però tenim una segona oportunitat, en aquesta matèria que ens ocupa farem un altre portafolis i aquesta vegada el treballarem amb WordPress.

En conclusió, pensava que digitalment estava preparada per exercir en el món educatiu i la realitat ha estat una altra, el que jo sabia fins ara no té res a veure amb la CDD. Així que a treballar-ho!!!

Certificat d’ACTIC superior